p.i-iv |
特集号『第二言語習得・教育の研究最前線』発行にあたって(まえがき)![]() About this Special Issue (Preface) |
p.2-8 |
JSL習得研究の発展を願って : 私的研究レビュー(序章 日本語の習得と教育 : その研究の現状と課題) My quest for the development of JSL acquisition research : An autobiographical research review (Part0 Research into acquisition and instruction of Japanese as a second language : The current state and agenda) |
p.9-18 |
日本語習得研究の日米お家事情(序章 日本語の習得と教育 : その研究の現状と課題)![]() The backstage of Japanese SLA research in Japan vs. the US (Part0 Research into acquisition and instruction of Japanese as a second language : The current state and agenda) |
p.20-27 |
[解説]第二言語における文法習得研究とその教育的示唆(第1章 文法形式と機能の習得と使用)![]() [Introduction] L2 grammar acquisition research and its pedagogical implications (Part1 Grammatical forms and functions : Their acquisition and use) |
p.28-44 |
Processability theoryに基づいた第二言語習得研究(第1章 文法形式と機能の習得と使用) Processability theory and the acquisition of Japanese as a second language (Part1 Grammatical forms and functions : Their acquisition and use) |
p.45-69 |
連体修飾節の習得に関する研究の動向(第1章 文法形式と機能の習得と使用)![]() Second language acquisition research on Japanese noun modifying Clauses (Part1 Grammatical forms and functions : Their acquisition and use) |
p.70-86 |
第二言語としての日本語のアスペクト習得研究概観 : 「動作の持続」と「結果の状態」のテイルを中心に(第1章 文法形式と機能の習得と使用)![]() A survey of the acquisition of aspect morphology in L2 Japanese : Focusing on the progressive and the resultative state use of -teiru (Part1 Grammatical forms and functions : Their acquisition and use) |
p.87-101 |
日英対照・認識的モダリティの研究の動向(第1章 文法形式と機能の習得と使用)![]() Contrastive research on the epistemic modality between English and Japanese (Part1 Grammatical forms and functions : Their acquisition and use) |
p.102-119 |
「ら抜き言葉」の研究概観(第1章 文法形式と機能の習得と使用)![]() A research on the views 'ra-nuki' verbs (Part1 Grammatical forms and functions : Their acquisition and use) |
p.120-135 |
日本語の引用表現研究の外観 : 習得研究にむけて(第1章 文法形式と機能の習得と使用)![]() An overview of studies of Japanese reported speech : For approaches to acquisition research (Part1 Grammatical forms and functions : Their acquisition and use) |
p.136-149 |
Focus on formと言語形式 : 海外における研究の概観と日本語習得研究への提言(第1章 文法形式と機能の習得と使用)![]() Focus on form and linguistic forms : Surveying foreign studies and proposal to second language acquisition in Japan (Part1 Grammatical forms and functions : Their acquisition and use) |
p.152-154 |
[解説]語彙習得研究と認知言語学(第2章 語彙の習得)![]() [Introduction] Vocabulary acquisition research and cognitive linguistics (Part2 Vocabulary acquisition) |
p.155-169 |
第二言語としての語彙習得研究の概観 : 学習形態・方略の観点から(第2章 語彙の習得)![]() A review of second language vocabulary acquisition research : Vocabulary learning style and strategies (Part2 Vocabulary acquisition) |
p.170-184 |
複合動詞研究の概観とその展望 : 日本語教育の視点からの考察(第2章 語彙の習得)![]() Japanese compound verbs : A review of the literature, the need for future research, and the pedagogical implications for teaching Japanese as a foreign language (Part2 Vocabulary acquisition) |
p.186-188 |
[解説]日本語音声の中間言語研究の基本的課題 : 長母音と短母音の習得研究から(第3章 音声の習得)![]() [Introduction] Fundamental issues in interlanguage in Japanese phonetics research in Japanese long and short vowels (Part3 Acquisition of Japanese phonetics) |
p.189-200 |
日本語の長音と短音に関する中間言語研究の概観(第3章 音声の習得)![]() A review of interlanguage studies in Japanese long vowels and short vowels (Part3 Acquisition of Japanese phonetics) |
p.202-204 |
[解説]日本語教育の、日本語教育による、日本語教育のための会話研究(第4章 会話研究と言語習得研究)![]() [Introduction] Conversation research of Japanese education, by Japanese education, for Japanese education (Part4 Conversation research and Japanese language education) |
p.205-221 |
Turn-taking研究の動向 : "turn"と"turn-taking"をめぐる議論を中心に(第4章 会話研究と言語習得研究)![]() An overview of turn-taking research : Some issues of "turn" and "turn-taking" (Part4 Conversation research and Japanese language education) |
p.222-235 |
日本語におけるあいづち研究の概観及びその展望(第4章 会話研究と言語習得研究)![]() Existing research of Japanese backchannels : An overview for the future (Part4 Conversation research and Japanese language education) |
p.236-244 |
電話会話における終結部研究の動向 : 日米・日韓を比較した研究を中心に(第4章 会話研究と言語習得研究)![]() A trend in the study of closing section in telephone conversations : Based on the comparative studies of Japanese-English, and Japanese-Korean (Part4 Conversation research and Japanese language education) |
p.245-260 |
ビジネス日本語教育を考える(第4章 会話研究と言語習得研究)![]() A study on Japanese language education for business (Part4 Conversation research and Japanese language education) |
p.262-265 |
[解説]文章・談話の理解をめぐる問題(第5章 文章の産出と理解)![]() [Introduction] Issues in text and discourse comprehension (Part5 Text production and comprehension) |
p.266-278 |
文章論研究の概観(第5章 文章の産出と理解)![]() A study on written discourses argument (Part5 Text production and comprehension) |
p.279-288 |
第二言語・外国語教育における聴解指導法研究の動向(第5章 文章の産出と理解)![]() A review of teaching second/ foreign language listening comprehension research (Part5 Text production and comprehension) |
p.289-310 |
第二言語教育でのピア・レスポンス研究 : ESLから日本語教育に向けて(第5章 文章の産出と理解)![]() Study on peer response in second-language teaching : Aiming at Japanese teaching through the development of ESL (Part5 Text production and comprehension) |
p.312-314 |
[解説]言語学習における動機づけ(第6章 言語学習と動機づけ)![]() [Introduction] Motivation in language learning (Part6 Language learning and motivation) |
p.315-329 |
第二言語教育における動機づけの研究動向 : 第二言語としての日本語の動機づけ研究を焦点として(第6章 言語学習と動機づけ)![]() Motivation research in second language learning : Focusing on motivation of Japanese as a second language (Part6 Language learning and motivation) |
p.332-336 |
[解説]共生社会におけることばの教育はどうあるべきか(第7章 多言語・多文化社会における日本語教育と国語教育)![]() [Introduction] Proposals for language education in symbiotic societies (Part7 Teaching Japanese as a primary and a second language in multilingual, multicultural societies) |
p.337-353 |
多文化教育としてのLOTE教育の構築に向けて : オーストラリアの日本語教育における近年の動向に関する一考察(第7章 多言語・多文化社会における日本語教育と国語教育)![]() Toward the construction of LOTE education as multicultural education : A review paper on the recent movements in the Japanese education in Australia (Part7 Teaching Japanese as a primary and a second language in multilingual, multicultural societies) |
p.354-367 |
多言語併用教室の言語使用に関する研究 : 日本における加算的バイリンガリズムの実現を目指して(第7章 多言語・多文化社会における日本語教育と国語教育)![]() The studies language use in multilingual classrooms : For the realization of additional bilingualism in Japan (Part7 Teaching Japanese as a primary and a second language in multilingual, multicultural societies) |
p.368-380 |
[依頼論文]国語科におけるコミュニケーション能力の育成 : 音声言語教育の現状と課題(第7章 多言語・多文化社会における日本語教育と国語教育) [Invited Article] Raising communicative proficiency in Japanese language education in Japan : The current state and agenda for speech communication education (Part7 Teaching Japanese as a primary and a second language in multilingual, multicultural societies) |
p.382-383 |
編集後記にかえて![]() |