p.1-11 |
多義動詞派生義の習得を目指した「意味関係学習法」の検討
―中国語を母語とする日本語学習者を対象として―![]() A study of a learning method focusing on semantic relations for the acquisition of peripheral meanings of polysemous verbs in Chinese learners of Japanese |
p.13-24 |
大正期の生活改善と化粧![]() Living Conditions Improvements and Cosmetology in the Taisho Era |
p.25-35 |
トバイアス・マテイ著『タッチの動作』(1903)における演奏論
―「筋肉の状態」の分類という手法に着目して―![]() A Performance Theory in The Act of Touch by Tobias Matthay Focusing on his method of classifying muscle conditions |
p.37-48 |
国際バカロレア中等教育プログラム(MYP)で学ぶ
生徒の評価観についての一考察![]() A Study of Students’ Understandings on Assessment Learning in a Japanese Article 1 School Which Offers the International Baccalaureate Middle Years Programme |
p.49-60 |
働く未婚女性の生活満足度規定要因を探る
―結婚意思の有無による比較の視点から―
![]() Life Satisfaction of Unmarried Working Women: Comparison between Those Who Have Marriage Intention and Those Who Do Not |
p.61-72 |
キー・コンピテンシーからエージェンシーへ
―OECDの教育政策の変化におけるOECD東北スクールの実践から見えるもの―![]() From Key Competencies to Agency: Observations from the Practice of the OECD Tohoku School in Changing OECD Education Policy |
p.73-81 |
沖縄における幼児の言語能力に関する研究
―A市の調査分析を手がかりに―![]() A Study of Language Abilities of Young Children in Okinawa: Analysis of a Survey of A City |
p.83-94 |
草創期のバリアフリー絵本
―その成立史と解題―![]() The Early Period of Barrier-Free Picture Books A History and Annotated Bibliography |
p.95-104 |
日中戦争期華北占領地の学校における日本語学習奨励事業
―『小学児童日本語作文集 第一輯』を手掛かりに―![]() The Program of Encouraging Japanese Language Learning for schools in North-China occupied areas during the Second Sino-Japanese War Take reference to “Japanese Compositions for Primary School Children, 1st Collection” |
p.105-115 |
群馬県における1958年勤務評定紛争に対する
自由民主党県支部連合会(県連)の政治的介入![]() Political Intervention by the Liberal Democratic Party Prefectural Branch Federation in the 1958 Work Evaluation Dispute in Gunma Prefecture |
p.117-128 |
1980年代前半の中央教育審議会における幼稚園教育への課題認識
―「中央教育審議会教育内容等小委員会審議経過報告」作成過程の検討から―![]() Recognition of kindergarten education issues in the Central Council on Education in the early 1980s: Focusing on the process of preparing the “Progress Report” |
p.129-136 |
一斉授業における子どもたちの多様な「声」:
学校教育における言葉の観点から
![]() Children’s Diverse “Voices” in the Classroom: The Perspective of Language in School Education |
p.137-148 |
男性/男性性研究はどこに向かうのか?![]() Where is Men and Masculinity Studies heading for?: A Theoretical Overview |
p.149-161 |
コロナがシングル女性の仕事と生活に与えた影響
―川崎市における量的調査から―![]() The Impact of COVID-19 on the work and life of Single Women in Japan: The Study of Single women Living in Kawasaki |
p.163-174 |
ラジオ番組「少国民の時間」による戦争協力![]() The War Effort Through the Radio Program “Shokokumin no Jikan” (Hours for the Rising Generation) |
p.1-1-1-10 |
『源氏物語』柏木事件から見る光源氏![]() The Tale of Genji: A Study of Hikaru Genji based on the Kashiwagi Incident |