
|
まえがき Preface |
|
|
研究論文 Research Papers |
|
| p.1-20 |
国語科における省察的教材研究の探究 : 中学校文学教材の授業事例を中心とした考察を通して A Reflective Stydy of Teaching materials |
| p.21-36 |
「科学技術の進歩」学習における科学を学ぶ有用性の実感を促す授業の工夫とその効果 Practical Study on the Effects of a Program Related to "Progress in Science and Technology" |
| p.37-53 |
生徒が楽しく探究的に取り組む「現代的なリズムのダンス」の指導法と単元の開発 Development of the instruction method and the unit of "the dance of modern rhythm" that a student works on with inquiring minds happily |
| p.55-65 |
「考える」英語の授業を創る : 「平和・人権」をテーマとして A report on classes in which students think a lot about "Peace and Human Right" |
|
実践報告 Practice Reports |
|
| p.67-80 |
読書活動充実への試み A trial to expand reading activity |
| p.81-98 |
音楽プロデュース活動 : 主体的な表現者育成を目指して 14年間のふりかえり Activities of producing music and its environment: Survey of the curriculum of music during these 14 years, for educational aim to bring up a man to be an independent performer |
| p.99-133 |
平成24年度 本校の研究のまとめ 「探究の楽しさ」が駆動する学びの創造 : へぇー、 なぜ?、 なるほど、 わかった!のスパイラルを目指して The 24th year of Heisei A Summary of Research Activities of Our School The Creation of Studies to Cause Students' Inquiring Minds: Aiming for the spiral "Really? Why? I see! I got it!" |
|
総合カリキュラム報告(平成24年度) Reports of Comprehensive Curriculum (The 24th year of Heisei) |
|
| p.135-153 |
第1学年総合カリキュラムの記録 : お茶の水タイム・道徳を中心に A report on Teaching Practice of the 1st Graders' Comprehensive Curriculum |
| p.155-161 |
第3学年総合カリキュラム : 第3学年修学旅行 A report on Teaching Practice of the 3rd Graders' Comprehensive Curriculum |
| p.163-167 |
第3学年総合学習 : 「いのち : 生きる・生き抜く」 A report on Teaching Practice of the 3rd Graders' Integrated Study |
| p.169-170 |
第1学年 年間総合カリキュラム Annual Comprehensive Curriculum Plan for the 1st Graders' |
| p.171-172 |
第2学年 年間総合カリキュラム Annual Comprehensive Curriculum Plan for the 2nd Graders' |
| p.173-174 |
第3学年 年間総合カリキュラム Annual Comprehensive Curriculum Plan for the 3rd Graders' |
| あとがき | |
| お茶の水女子大学附属中学校教育研究会編集委員会, 編集後記 | |