p.1-14 |
新教科「てつがく」における自己形成についての一考察-「分有」という概念に着目して-![]() Consideration about Self-formation on New Subject “Philosophy”― Focusing on the Concept of “Appropriation & Acceptance”― |
p.15-27 |
実践共同体の形成において自己評価活動がもつ意義-哲学対話と論争問題学習において「共同体における善」の実現化をめぐる学習方法-![]() The Significance of Self-Assessment Activities in the Formation of Practice Communities:Learning Methods for the Realization of “Goodness in the Community” in Philosophical Dialogue Education and Controversial Issues |
p.29-40 |
SDGs の視点を通して学びあう小学校家庭科の授業-持続可能な社会へのまなざしを育む-![]() Learning Together through the Perspective of SDGs in Elementary School Home Economics Classes : Cultivating a Gaze Toward a Sustainable Society |
p.41-59 |
小学校高学年における「ドキュメンテーション」の検討-てつがく創造活動の実践として-![]() A Study of Documentation in the Upper Grades of Elementary School As a Practice of Creative Activity in Philosophy |
p.61-81 |
てつがく対話における子どもの思考の様相-対話を通した問いの変化に着目して-![]() Aspects of Children’s Way of Thinking in Philosophical Dialogue - Focusing on Changes in “Questions” through Dialogue - |
p.83-93 |
ものがたる教室-図画工作科におけるヴィジュアル・ナラティヴによる居心地のよい教室づくり-![]() Narrative Classroom : Creating a Comfortable Classroom through Visual Narratives in Arts and Design Classes |
p.95-110 |
「学びの連続性」を考慮した就学前教育との連携-園児の学びを小学校教諭が見取る-![]() Cooperation with Preschool Education Considering “A Continuity of Learning” - Elementary School Teacher Sees the Learning of Kindergarten Children - |
p.111-122 |
外国語教育における相互文化的能力の育成-小学校外国語教育におけるグローバルシティズンシップ教育の展望-![]() Development of Intercultural Competence in Foreign Language Education - Perspective of Education for Global Citizenship in Elementary School’s Foreign Language Education |
p.123-130 |
複数テキストを通して概念を捉える-小学5年生戦争文学の授業構想-![]() Conceptual Understanding Based on Multiple Texts - Class Design of Reading the Literature of War in 5th Grade - |
p.131-144 |
第6学年「お茶小百景」の実践考察Ⅱ-「お茶小百景」備忘録として-![]() A Study of Performance for “The Hundred Landscapes of Ochasho” by 6th graders Ⅱ : A Memorandum of “The Handred Landscapes of Ochasho" |