タイトル
書名一覧を表示するには、JavaScriptをONにして下さい。
もしくは、こちらのページから書名を選択して下さい。
2023年12月に学術雑誌のページはリニューアルしました。新しい学術情報のページはこちらをご覧ください
thumbnail image
研究紀要 / お茶の水女子大学附属小学校
Bulletin in school education
発行:お茶の水女子大学附属小学校

第1巻(1987)~

第29巻 (2022-02)

p.1-14 新教科「てつがく」における自己形成についての一考察-「分有」という概念に着目して-
Consideration about Self-formation on New Subject “Philosophy”― Focusing on the Concept of “Appropriation & Acceptance”―
岡田 博元
p.15-27 実践共同体の形成において自己評価活動がもつ意義-哲学対話と論争問題学習において「共同体における善」の実現化をめぐる学習方法-
The Significance of Self-Assessment Activities in the Formation of Practice Communities:Learning Methods for the Realization of “Goodness in the Community” in Philosophical Dialogue Education and Controversial Issues
岡田 泰孝
p.29-40 SDGs の視点を通して学びあう小学校家庭科の授業-持続可能な社会へのまなざしを育む-
Learning Together through the Perspective of SDGs in Elementary School Home Economics Classes : Cultivating a Gaze Toward a Sustainable Society
岡部 雅子
p.41-59 小学校高学年における「ドキュメンテーション」の検討-てつがく創造活動の実践として-
A Study of Documentation in the Upper Grades of Elementary School As a Practice of Creative Activity in Philosophy
神谷 潤
p.61-81 てつがく対話における子どもの思考の様相-対話を通した問いの変化に着目して-
Aspects of Children’s Way of Thinking in Philosophical Dialogue - Focusing on Changes in “Questions” through Dialogue -
久下谷 明
p.83-93 ものがたる教室-図画工作科におけるヴィジュアル・ナラティヴによる居心地のよい教室づくり-
Narrative Classroom : Creating a Comfortable Classroom through Visual Narratives in Arts and Design Classes
小沼 律子
p.95-110 「学びの連続性」を考慮した就学前教育との連携-園児の学びを小学校教諭が見取る-
Cooperation with Preschool Education Considering “A Continuity of Learning” - Elementary School Teacher Sees the Learning of Kindergarten Children -
冨田 京子
p.111-122 外国語教育における相互文化的能力の育成-小学校外国語教育におけるグローバルシティズンシップ教育の展望-
Development of Intercultural Competence in Foreign Language Education - Perspective of Education for Global Citizenship in Elementary School’s Foreign Language Education
濱 雪乃
p.123-130 複数テキストを通して概念を捉える-小学5年生戦争文学の授業構想-
Conceptual Understanding Based on Multiple Texts - Class Design of Reading the Literature of War in 5th Grade -
藤枝 真奈
p.131-144 第6学年「お茶小百景」の実践考察Ⅱ-「お茶小百景」備忘録として-
A Study of Performance for “The Hundred Landscapes of Ochasho” by 6th graders Ⅱ : A Memorandum of “The Handred Landscapes of Ochasho"
堀井 武彦