p.1-12 |
1966 年「幼児教育の普及状況調査」の実施過程とその意義―幼稚園と保育所に関わる行政の連携に着目して― The Implementation Process of the 1966“ Survey of the Spread of Early Childhood Education” and its Significance: Focusing on administrative cooperation between kindergartens and day nurseries |
p.13-24 |
男性保育者のジェンダー平等意識に関する一考察―ノルウェーにおけるインタビュー調査から― A Study on the Awareness of Male Childcare Workers About Gender Equality: Focusing on Interview Survey in Norway |
p.25-31 |
米国チルドレンズミュージアムにおけるパラダイムシフト―モノと人から、人と人の対話へ― The Paradigm Shift of Children’s Museums in the U.S.: From object and human to human-to-human communication through collection items |
p.33-42 |
一斉授業における「対話」の再考―聞くことによる授業参加に着目して― Rethinking “Dialogue” in the Whole-Class Discussion: Focusing on Class Participation through Listening |
p.43-54 |
中学生男子の将来の家事・育児分担に対する意識と関連する要因―親の学歴層別および高校生男子との比較― Factors Related to Junior High School Boys’ Attitudes towards Division of Housework and Childcare in Japan: Comparison by Parents’ Academic Background and with High School Boys |
p.55-66 |
認定こども園の夕方の時間における非常勤保育者の子どもへのかかわり How Do Childcare Workers Interact with Children in the Evening: Focusing on a Part-time Teacher at an ECEC center |
p.67-76 |
子どもの放課後の居場所選択における体験と意識―保護者へのインタビュー調査から― A Study on Parent’s Experiences and Awareness in Choosing Schoolchild Care Facilities: From an Interview Survey with Parents |
p.77-86 |
夕方の時間の片付け場面にみられる多様なかかわり―A 認定こども園における事例から― Diversity in Clean-up Situations in Evening Hours: From the case of an ECEC center |
p.87-96 |
アニメ「プリキュア」シリーズにおけるケアに関する価値観の変容 Transformation of values regarding care in Precure anime series |
p.97-107 |
フィンランドの保育者による子どもの主体性のとらえ方とその尊重―フィンランドのECEC 現場の記録から― Perceptions of and Respect for Children’s Subjectivity by Finnish Early Childhood Education and Care Staff: Focusing on the report of Finnish ECEC cases |
p.109-110 |
<書評・図書紹介> 倉橋燿子・倉橋麻生(著)『倉橋惣三物語―上皇さまの教育係―』2021年 講談社 Book Reviews |
p.111-112 |
<書評・図書紹介> 本田和子(著)『ところで軍国少女はどこへ行った』2019年 ななみ書房 Book Reviews |
p.113-114 |
<書評・図書紹介> エリザベス・アルネール,ソルヴェイ・ソーレマン(著)伊集守直・光橋翠(訳)『幼児から民主主義―スウェーデンの保育実践に学ぶ―』2021年 新評論 Book Reviews |
p.115-116 |
<書評・図書紹介> 佐藤嘉代子(著)『子どもと保育士がつくる哲学の時間―保育的雰囲気が支える対話的な学びの世界―』2021年 萌文書林 Book Reviews |
p.117 | 投稿規定 |
p.118 | 執筆要領 |
p.119 | 編集後記 |