p.1-10 |
幼児期の人間関係を支える「共有」―保育室における物の配置換えを通して―![]() "Sharing" as a foundation for early childhood relationships: Through replacing of objects in a nursery room |
p.11-21 |
高校家庭科におけるさをり織りを用いた障がい者理解に向けた取り組み―外部連携・ICTを活用したダイバーシティ教育―![]() ‘SAORI’ and home economics in building understanding of disabilities: Utilising ICT and external cooperation in diversity education |
p.23-34 |
保育者の専門性が発揮される保育の場の検討―私立F幼稚園におけるチーム保育の事例から―![]() The situation of ECEC practices that allow teachers to be open: From the case of F Kindergarten |
p.35-46 |
二つのエコソフィと幼児期における持続可能性のための教育―「森のムッレ教室」と「レッジョ・エミリア」を実践例として―![]() Two Ecosophies and Early Childhood Education for Sustainability: Skogsmulle and Reggio Emilia as Practical Examples |
p.47-58 |
臨時教育審議会における遊びの議論―社会問題への対応および幼児教育・保育との関係に焦点を当てて―![]() A Study on the Discussion about Children’s Play in the Ad Hoc Council on Education: Focusing on response to social issues and relationships with early childhood education and care |
p.59-70 |
幼児教育と幼小接続の観点からみる小学校教員養成課程の生活科シラバスにおける特徴![]() Characteristics of Living Environment Studies Syllabuses of Primary Teacher Training Courses In terms of transitions from early childhood education and care to primary education |
p.71-80 |
子どもの食べる量に関する考えを尊重する保育者のかかわり―A認定こども園の3~5歳児の給食場面の事例から―![]() Teachers’ support for 3- to 5-year-olds children in an ECEC center during lunchtime: How do teachers respond to children’s choices regarding what and how much to eat? |
p.81-82 |
<書評・図書紹介> 佐藤広美・岡部芳広(編)『日本の植民地教育を問う―植民地教科書には何が描かれていたのか―』2020年 皓星社![]() Book Reviews |
p.83-84 |
<書評・図書紹介> 水津幸恵(著)『保育の場における子どもの対人葛藤―人間理解の共感的なまなざしの中で―』2020年 ミネルヴァ書房![]() Book Reviews |
p.85-86 |
<書評・図書紹介> 瀬尾知子(著)『幼児の食事の意義理解の発達過程』2020年 風間書房![]() Book Reviews |
p.87 | 投稿規定 |
p.88 | 執筆要領 |
p.89 | 編集後記 |