p.1-12 |
本居宣長の「あはれ」について![]() A Study of“ AHARE” in Motoori Norinaga |
p.13-26 |
『和漢朗詠集』伊予切「第一種」と粘葉本の書に関する一考察![]() A Study of the Calligraphy in Type 1 Iyo-gire Wakan-Roeishu and the Decchobon Wakan-Roeishu |
p.27-38 |
読むことの始源に向かって : 入沢康夫『わが出雲・わが鎮魂』における「わが鎮魂」の役割![]() Searching the origin of reading : The role of notes of "My Requiem dedicated to my Izumo" written by Yasuo Irisawa |
p.39-53 |
描かれた幕末の小笠原 : 「小笠原島真景図」をはじめとする諸本の成立試論![]() The Drawings of Bonin Islands in the final days of Edo Period : an essay of the process through which such work as Ogasawara-jima Shinkei-zu was created |
p.55-63 |
天一閣蔵明鈔本天聖令の書誌学的検討 : 唐令復原の一方法として![]() Bibliographical study on a Ming manuscript of the Northern Song Tian-sheng Statutes |
p.65-77 |
ザロモン・マイモンと「規定可能性の原則」![]() Salomon Maimon and the Satz der Bestimmbarkeit |
p.79-90 |
Practical Metaphilosophy : For inhabitants of two-storey houses![]() |
p.91-102 |
映画「危険なメソッド」から読み解く治すことの意味 : 心理療法の陥穽とフェミニズムの利点![]() The meaning of cure to read from the movie titled “The Dangerous Method” : The faults of Psychotherapy and the merits of Feminism |
p.103-116 |
大学史におけるモノ資料の価値付けに関する一考察![]() Considerations for Evaluating Tangible Materials on University History |
p.117-130 |
小学校低学年における読み書き困難児のスクリーニング : ディスレクシア簡易スクリーニング検査(ELC)を用いて![]() Dyslexia Screening for the Lower Grades at Primary Schools : By Using ELC: the Easy Literacy Check, the Dyslexia Screening Test |
p.131-140 |
戦時下の日本におけるモーリス・バレスの受容について![]() The Reception of Maurice Barrès in wartime Japan |
p.141-150 |
幼児期における鑑賞教育の必要性 : 日米の美術館教育普及プログラムの比較から![]() The necessity of art appreciation educations for little children : A comparison of art appreciation programs in Japan and United States |
p.151-164 |
戦後日本における招聘フランス人音楽家の活動(1950-53年): 日仏文化交流および日本の音楽界に与えた影響について![]() The musical activities of French masters invited to post-war Japan (1950-53) : The impact of French‒Japanese cultural exchanges |
p.165-176 |
世界の留学生交流の現状と動向 : アメリカと中国を中心に![]() The current state of and trends in study-abroad student exchange : Focusing on United States and China |
p.177-190 |
Some Notes on the Reflexivization Patterns in Japanese![]() |
p.191-202 |
インドネシア人看護師候補者の抱える困難 : EPA応募動機、属性との関連から![]() Difficulties of Indonesian Nurse Candidates : The Relation between Motives to Apply for EPA and Attributes |
p.203-215 |
女性雑誌における第二波フェミニズムの影響と変容 : 『MORE』『クロワッサン』の読者投稿の分析 Does Women’s Lib Affect Japanese Magazines? : More and Croissant readers in the 1970s and 1980s |
p.217-229 |
在日文系中国人留学生の就業動機と就職不安の関連![]() The Relation between Vocational Motivation and Occupational Anxiety of Chinese Non-Science Majors Students in Japan |
p.231-141 |
上下のメタファーの観点からみた動詞「あがる」の意味構造分析 : 内省分析法の確立をめざして![]() The semantic structure of a Japanese verb“ AGARU” from the perspective of “up-down orientational metaphor” : For the establishment of introspection method |
p.243-254 |
食事写真からみた女子大学生における居住形態による欠食・食事内容の違い![]() Comparison of Female University Students’ Meal Skipping and Diet by Living Status Using Photographic Dietary Assessment Method |
p.255-267 |
ポリーヌ・ヴィアルド-ガルシアの歌手像について : アルフレッド・ド・ミュッセ、ジョルジュ・サンド、フランツ・リストの言説より![]() A portrait of the singer Pauline Viardot-García in remarks of Alfred de Musset, George Sand, and Franz Liszt |
p.269-281 |
オスマン帝国近代における「女性」誌の誕生(1869-1909)![]() “Women’s” Magazines and Publishing Culture in the Late Ottoman Empire (1869-1909) |
p.283-293 |
国際バカロレアを視野に入れた道徳教育![]() Significance and Potential of the Moral Education Improved by International Baccalaureate |
p.295-304 |
‘As Philomel... stops his pipe’: Shakespeare’s Etiological Myth of the Songbird in Early Modern England![]() |
p.305-317 |
「完全なる所有」―ヒンデミットのオペラ《カルディヤック》(1926)における欲望のフェティッシュ化![]() The‘ Perfect Own’: The Fetishization of Desire in Hindemith’s Opera Cardillac (1926) |
p.319-332 |
フランスにおける公証人の民事責任 : 職,公序,不法行為責任![]() Civil Responsibilities of Notaries in France : Profession, Public Policy and Tort Liability |
p.333-347 |
青少年のインターネット利用環境におけるステークホルダーに対する政策提言 : 人間発達環境からみる安全なインターネット環境と政策的課題![]() The Policy Advocacy to Stakeholders for Protection of Children Online : Safer Internet Environment and Policy Issues Based on“ The Ecology of Human Development” |
p.349-366 |
Two Types of Disjunctions in Mandarin Chinese![]() |
p.367-379 |
往還する合図(サイン) : フィリップ・フォレスト『さりながら』をめぐって![]() Exchange of signs : an essay on Philippe Forest’s Sarinagara |
p.381-393 |
「防災・災害」を切り口とした分野横断型授業「生活科学概論」の試み : 専門知識を実践活動につなげる![]() An Interdisciplinary Perspective on Disaster Risk Management in the Curriculum of“ The Faculty of Human Life and Environmental Sciences”: Applying Knowledge to Practice |
p.395-402 |
小学生児童の体格と体力の発達に関する縦断的検討![]() Relationship between physique and physical fitness in elementary school children : A six-year longitudinal study |