p.3-17 |
20世紀後半の日本における民族音楽学の展開 : 徳丸吉彦氏との対談 The development of ethnomusicology in Japan during the latter half of the twentieth century : a dialogue with Dr.TOKUMARU Yoshihiko |
p.21-28 |
ヨーロッパの伝統楽器 : 総合的な視点から Les instruments de musique traditionnels de I'Europe: essai de synthèse |
p.29-43 |
音色は副次的要素か? Le timbre est-il un paramètre secondaire? |
p.45-54 |
見えない境界を越えて : スコットランドのトラヴェラーをめぐるいくつかの考察(2.欧米をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() Crossing invisible borders : some remarks on Travellers in the Scottish music scene(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.55-65 |
ヴィシー政権時代(1940-1944年)フランスにおけるオネゲル : 作品上演機会と政府関連機関との関係を中心に(2.欧米をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() The reception of A. HONEGGER and his works in France during the Vichy era (1940-1944) : the relationship between the government and official organizations(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.67-76 |
フーゴー・ヴォルフの音楽批評におけるベートーヴェン観(2.欧米をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() BEETHOVEN's music in Hugo WOLF's criticism(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.77-88 |
「歌」が導くマーラー音楽の相互関係性(2.欧米をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() The intertextuality of Gustav MAHLER's music generated by his songs(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.89-106 |
音楽学的言説と図形的発想 : 概念芸術家としてのチャールズ・シーガー Musicological discourse and graphic imagination: Charles SEEGER as conceptual artist |
p.109-131 |
朝鮮朝井間譜の時価に対する通時的考察 A diachronic study of time value in jeongganbo during the Choson Dynasty |
p.133-145 |
李王職雅楽部の五線楽譜に関する研究 A study on the transcriptional score of Yiwangjik Aakbu |
p.147-156 |
バリのグンデル・ワヤンにおける音の運用規則とその実践的運用 : サンシの「探し方」に関する試論(3.アジアをめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() Performance rules of sonic movement and their practical application in the Balinese gender wayang music : how to "find out" the sangsih part(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.157-172 |
解釈域と間テクスト性 Interpretative spheres and intertextuality |
p.173-187 |
演奏生活、演奏文化 : マラッカ(マレーシア)の3人の音楽家の事例を通して Performing lives, performing culture: three musicians of Malacca, Malaysia |
p.189-200 |
脈絡の生成 : マレーシアにおける伝統芸能の動態(3.アジアをめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() Generating context : dynamics in the traditional performing arts in Malaysia(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.201-212 |
《冬のソナタ》における音楽 : 国境のない現代的音楽状況における、ヨーロッパ文化への橋渡し役としてのピアノ Music in Winter sonata (Kyoul yonga; Fuyu no sonata) : the piano as a bridge to European culture in borderless musical modernity |
p.215-226 |
海外三曲公演の先駆け : 初代中尾都山と米川琴翁夫妻のロシア旅行(4.日本をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() A premiere sankyoku performance overseas : NAKAO Tozan I, YONEKAWA Kin'o and YONEKAWA Teruko's Russian tour(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.227-240 |
日本音楽は西洋音楽より協和的なのか : レオンハルト・オイラーの音楽論の適応 Is Japanese music more consonant than Western music? : an application of Leonhard EULER's music theory |
p.241-251 |
20世紀初期の日本における管弦楽レパートリー形成(4.日本をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() The formation of a European orchestral music repertoire in early 20th century Japan(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.253-266 |
紙腔琴の歴史(4.日本をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() A history of the shikokin(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.267-276 |
シンコペーションを再考する Rethinking syncopations |
p.277-288 |
薩摩盲僧琵琶の誕生と展開 : 平家琵琶から薩摩盲僧琵琶へ、そして薩摩琵琶へ The origin and development of the satsumamôsôbiwa : from the heikebiwa to the satsumabiwa by way of the satsumamôsôbiwa |
p.289-300 |
歴史的脈絡下における黒澤隆朝と桝源次郎の交差 : 台湾民族音楽調査(1943)前後の時期をめぐって Encounters between KUROSAWA Takatomo and MASU Genjirô in wartime: before, during and after conducting a folk music survey inTaiwan(1943) |
p.301-316 |
曲種分類から見た地歌研究史(4.日本をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() The history of the research on the categories of ziuta(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.317-325 |
村落社会における小謡と能 : 東北地方の事例から(4.日本をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() The social meaning of koutai and no in rural communities : in the Tohoku region(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.327-340 |
長唄における音楽表現 : 「鶴亀」にみる間テクスト性と象徴技法(4.日本をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() Musical expression of nagauta : intertextuality and symbolic technique in the piece Tsurukame(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.341-352 |
石川県人の西洋音楽事始(4.日本をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() How people in Ishikawa prefecture encountered Western music(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.353-362 |
表象としての仏教儀礼 : 宮中御斎会の形成と変容 Buddhist ritual as representation: formation and transformation of the Misai-e ritual in the court |
p.363-373 |
ハタノ・オーケストラの実態と功績(4.日本をめぐる論考,徳丸吉彦先生古稀記念論文集)![]() The history of the Hatano orchestra and its role in the foundation of Japanese orchestras(A festschrift for Dr. TOKUMARU Yoshihiko on his seventieth birthday) |
p.377-383 |
対話:音楽学の現在と徳丸吉彦先生 Musicology today, and Dr.TOKUMARU Yosihiko: a dialogue |
p.385 |
後書き Postscript |
p.386 |
執筆者一覧 Contributors |