p.1-8 |
正反疑問文の反語と焦点![]() Rhetorical question of Chinese A-not-A questions and focus |
p.9-17 |
古浄瑠璃における冒頭・結尾表現![]() The opening and ending descriptions in Ko-joruri |
p.19-27 |
19世紀前半におけるハンブルク・ジングアカデミーの活動について : 公開の演奏会の開催に至るまでの経緯とその意義![]() The Activities of the Singakademie in the First Half of the 19th Century Hamburg : The Start of the Public Concerts and their Meanings |
p.29-36 |
中文小説に見られる指示詞の日訳について![]() The demonstratives between Chinese novel and its Japanese translations |
p.37-45 |
ニューカマー中学生の困難対処におけるソーシャルサポートの活用 : 日系ブラジル人生徒のソーシャルサポートのリソースと機能を中心に![]() The use of social support in coping with difficulties : Focusing on resources and functions of Japanese Brazilian students' social support |
p.47-55 |
香港の「都市化」と水上居民 : 1961年センサスを中心に![]() Urbanization and the boat people in Hong Kong : The Census in 1961 |
p.57-65 |
17、18世紀フランスにおけるアンディエンヌ : リシュリュー・コレクションの織物見本集とポンパドゥール夫人の財産目録の分析を通して![]() Indienne en France entre le XVIIe siècle et le XVIIIe siècle : A partir de l'étude sur les Spécimens de la Collection Richelieu et de l'Inventaire des biens de Madame de Pompadour |
p.67-75 |
「誘い」表現における中日対照研究 : 「誘導発話」に着目して![]() "邀请"表达方式的中日对比研究 : 从"诱导语言表达"的角度分析 |
p.77-85 |
日本人英語学習者の基本動詞と定型表現の学習 : 認知言語学およびコーパス分析に基づくアプローチの受容語彙知識への影響![]() Formulaic Language Learning : The Effect on Receptive Lexical Knowledge of a Cognitive Linguistic and Corpus-based Approach |
p.87-95 |
ニコラス・ヒリヤードの『リムニング技術論』 : その宝石論の近代![]() A Treatise Concerning the Arte of Limning by Nicholas Hilliard : The Herald of Modern Gemmology |
p.97-105 |
1543年のカール5世とヘンリ8世との対仏同盟交渉過程![]() The Negotiations for the Alliance against France between Charles V and Henry VIII in 1543 |
p.107-116 |
韓国の帰国生の学校生活におけるストレスと滞在国による差異 : アメリカ・日本・中国からの帰国生を中心に![]() Korean Returnee Students' Stress in their School lives Classified by the Countries Where They Stayed Abroad : Focusing on the Korean returnee students from the U.S.A., Japan, and China |
p.117-125 |
ローラン・プティ《若者と死》 : 「生」の象徴としての「若者」![]() Roland Petit's Le jeune homme et la mort (1946) : Representation of 'real' young man |
p.127-135 |
The Princess Casamassimaの結末 : 民主主義のアポリアと「来たるべき民主主義」![]() The Ending of e Princess Casamassima : The Aporia of Democracy and "Democracy to Come" |
p.137-145 |
ビデオダンス研究 : 映像理論からのアプローチ![]() An approach to video dance from film theory |
p.147-155 |
台湾の日本語主専攻学習者の学習困難度と継続ストラテジーとの関連![]() The Correlation between Learning Difficulties and Perseverance Strategies of Japanese Language Majors in Taiwan |
p.157-165 |
来日間もない外国人生徒の在籍学級国語科授業参加の試み : 「教科・母語・日本語相互育成学習モデル」による実践から![]() The attempt for the student from other countries as a language minority to study at class : Results of a class based on the "inter development and learning model of academic learning, the first language and the second language" |
p.167-176 |
中国における持続可能性日本語作文教育の試み : 学習者が考えを文章にしていくプロセスを中心に![]() The Potential of Japanese Language Education for Sustainability : A JFL Writing Course in China |
p.177-185 |
女性文末形式の発話機能に関する一考察 : 文末形式に関する二項対立的な解釈の検証から![]() Study concerning the Speech Function of Feminine Sentence Final Forms : an examination of gender based interpretations with respect to sentence final forms |
p.187-195 |
英語を母語とする日本語学習者の外来語に対する認識・感情・行動と異文化受容態度との関連![]() Japanese Learners' Use-acts, Emotions, Recognitions of Loanwords and their Acculturation Strategies : The Case of Native Speakers of English |
p.197-205 |
制御欲求が対処的悲観性とストレス対処過程の関連に及ぼす影響![]() The effect of desire for control on defensive pessimism, coping, and stress response |
p.207-216 |
モダリティ効果による単一記憶システムの検討![]() Modality-specificity effect suggest a single memory system |
p.217-226 |
身体拡張に関わるメカニズムの検討 : 受動的/能動的刺激入力による差異、および、ミラーシステムとの関連性![]() Mechanisms of extended body phenomena : the differences between passive and active inputs, and relation to mirror system |
p.227-235 |
保育者の"語れないもの"の生成過程 : 保育カンファレンスの記録から![]() The Emerging Process of Child Care Workers' "Untalked Things" Narrative Research of the Report of the Kindergarten's Conferences |
p.237-244 |
保育実践における子どもの生を支える保育的雰囲気![]() Pedagogic Atmospheres in Nursery School For Supporting the Practice of Childcare Activities |
p.245-253 |
ケニアの初等教育における学力の学校間格差 : SACMEQのデータ分析から![]() Disparities in Pupil Achievement among Schools in Kenya : Analysis of SACMEQ II Data |
p.255-263 |
明治から昭和初期の北海道における博物館とアイヌ民族 : その設立経緯と資料収集をめぐって![]() The museums in Hokkaido and the Ainu in Meiji to early Showa era : the establishment and the collection |
p.265-271 |
異文化適応の過程中におけるパーソナリティの変化 : 在日中国人留学生を対象に![]() Personality changes during acculturation adaptation : Chinese International Students in Japan |
p.273-280 |
19世紀イギリス音楽界における子ども演奏家の実態 : 1800年代音楽雑誌にみる神童![]() Reality of child performers in 19th century British music industry : Prodigies in the music magazines of the 1800's |
p.281-289 |
授業への好意度と高校生の学力との関連 : 知的好奇心と自主学習量を媒介として![]() Investigating the Relationship between Preferences for Teaching and Academic Performance in High School Students : The Mediating Role of Curiosity and Study Efforts |
p.291-298 |
子ども数を規定するミクロ要因 : JGSS2006の分析から![]() Micro Factors Affecting Number of Children-Analysis of Japanese General Social Survey in 2006 |
p.299-310 |
人事施策としての両立支援策と成果主義施策の検討 : ワークライフバランス満足度と就業継続意欲へもたらす効果![]() Family Friendly Policies and Performance-Based Pay in Companies' Employment Management in Japan : Its Effect on Work Life Balance Satisfaction and Willingness to Job continuity |
p.311-319 |
外国人研修技能実習制度 : 在日タイ人研修生の現状と課題![]() Foreign Trainees and Technical Internship Programs : The Case of Thai Trainees |
p.321-329 |
視聴障害者の性教育と触覚活用![]() The sexuality education for children with visual disabilities and use of the sense of touch |
p.331-340 |
岩手におけるウーマンリブと生活記録運動(1) : 1950~60年代における小原麗子の自己表現活動を軸として![]() Women's Lib and the "Seikatsu-Kiroku" Movement in Iwate (1) : Focusing on the Self-Expression Activities of OBARA Reiko in the 1950s-60s |
p.341-349 |
19世紀後半アメリカにおける「月経」をめぐる論争の展開 : M. P. ジャコービーの『月経中の女性の安静にかんする問題』を中心に![]() Study on the Argument of "Menstruation" in Late Nineteenth-Century America : Focusing on M. P. Jacobi's The Question of Rest for Women during Menstruation |
p.351-359 |
小学校理科の学級担任と理科専科の指導に関する一考察![]() CHIBA Kazuyoshi, The study of science teaching at Japanese elementary schools by class teachers or science specialists |
p.1.1-1.9 |
『奉納千首和歌』における平間長雅の詠法 : 歌論と実作と![]() How Hirama Chouga composed waka poetry on "Hounousensyuwaka" : Theory and composition |
p.2.1-2.8 |
坊令の成立![]() The Formation of Borei |
p.3.1-3.9 |
「未修古文書目録」に見る明治十年代の正倉院文書整理![]() Organization of Shôsôin Documents in Meiji 10's : Comparison of Mishû-Komonjo Mokuroku |