まえがき Preface |
|
研究論文 Research Papers |
|
p.1-13 |
社会科における思考力・判断力・表現力を育成するための工夫 Devised to foster the ability to think, to make decisions, and to express themselves in social studies |
p.15-26 |
算数・数学科教育法における指導内容の系統性の一考察 A remark on systematic teaching contents in methodology of teaching arithmetics and mathematics |
p.27-36 |
活用する力を身につける数学科授業の開発 : 1次関数における知識の活用場面に着目して Development of Teaching Practices for Fostering Skills to Make Use of Knowledge in Mathematics |
実践報告 Practical Report |
|
p.37-52 |
俳句により言語生活を豊かに : 表現と鑑賞の一体化をめざして To make language life enrich by HAIKU study: Trying to combine expression and appreciation |
p.53-62 |
変化する国語辞典とその活用 Changing Japanese dictionaries and how to use them |
p.63-73 |
『電流とその利用』における授業展開の工夫 : 「技能の習得」と「現象の分析・解釈」に重点を置いて Some ideas on how to teach "an electric current": Focused on 'acquiring skills' and 'analysis & interpretations on phenomena' |
p.75-93 |
弓道初心者指導法 : 角見の働きを中心に所作・規則の由縁を採り入れた指導法の実践について Teaching methods for beginners of Kyudo "On the practice of teaching methods with a focus on the Tsunomi working and Affinity of conduct and rule" |
p.95-110 |
生徒の「やせ」「やせ志向」に関する調査と保健指導の実践 Practice of health guidance and research "skinny" and "thin-oriented" students |
p.111-125 |
スラックラインを活用した「体つくり運動」の授業実践と成果 A report on practice and the result of "exercise for releasing the body and mind" with the slack line |
p.127-141 |
協働的なコミュニケーション活動を通して表現や理解を深める授業の工夫 : ライティングとピア・リーディングを通して A Report on Collaborative Learning to Develop Abilities of Expression and Comprehension: the Practice of Peer Response in Writing Activities and Peer Reading |
研修報告 Study Report |
|
p.143-154 |
シンガポール研修報告 A report of study tour in Singapore |
総合カリキュラム報告(平成25年度) Reports of Comprehensive Curriculum (The 25th year of Heisei) |
|
p.155-160 |
第1学年 総合カリキュラムの記録 : お茶の水タイム・道徳を中心に A report on Teaching Practice of the 1st Graders' Comprehensive Curriculum |
p.161-170 |
第2学年 総合カリキュラム : お茶の水タイム・道徳を中心に A report on Teaching Practice of the 2st Graders' Comprehensive Curriculum |
p.171-177 |
第2学年 総合カリキュラム : 志賀高原林間学校 A report on Teaching Practice of the 2st Graders' Comprehensive Curriculum |
p.179-180 |
第3学年 総合カリキュラム A report on Teaching Practice of the 3st Graders' Comprehensive Curriculum |
p.181-192 |
年間総合カリキュラム表(第1学年、第2学年、第3学年) Annual Comprehensive Curriculum Plan |
研究推進委員会報告(平成25年度) Reports of Reserch Activities of Our School (The 25th year of Heisei) |
|
p.193-194 |
平成25年度 本校の研究のまとめ 「<探求の楽しさ>が駆動する学びの創造(2年次)」 グローバル化する社会を生きる子どもの育成 : 帰国生の学びに寄り添い一人ひとりが生きる授業づくりの工夫を重点に The 25th year of Heisei A Summary of Research Activities of Our School: The Creation of Studies to Cause Students' Inquiring Minds (2nd Year) |
p.195-204 | 道徳WG |
p.205-208 | 協働的に話し合う力WG |
p.209-212 | 授業研究WG |
p.213-216 | 帰国子女教育の歩みと展望WG |
p.217-218 | 論理的思考・表現WG |
あとがき Afterword |
|
お茶の水女子大学附属中学校教育研究会編集委員会 |